Når der er travlt, så ryger ferien

Det er overskriften på mange af landets netaviser i dag.

I artiklerne, der har baggrund i en omfattende analyse fortaget af Bluegarden, fremgår det, at tre ud af fire lønmodtagere undlader at holde den ferie, som de er berettiget til.

Tre ud af fire! – altså 75%.

Det synes meget overvældende. Og det hænger slet ikke sammen med de mange henvendelser, som vi dagligt får i Payday fra medarbejdere, der er blevet trukket over lønnen, fordi de er kommet til at holde for mange feriedage.

Vi har derfor lavet vores egen analyse. Det viser sig, at blandt de medarbejdere, som Payday laver løn til, ser tallene helt anderledes ud.  I Payday har kun 1 ud af 3 (34%) feriedage tilbage fra optjeningsåret 2012.

Men hvorfor afviger Paydays kunder sig så markant fra Bluegardens analyse?

Skyldes det, at de virksomheder, som har outsourcet lønadministrationen til Payday slet ikke har travlt, så medarbejderne har rigelig af tid til at holde ferie i. Eller skal vi finde forklaringen i, at medarbejderne hos Paydays kunder ikke har det samme engagement i deres job, som de medarbejdere Bluegardens analyse er baseret på?

Vi tror ikke på nogen af de to teser.

Men hvor adskiller Paydays kunder sig fra Bluegardens analyse?

Vi kan kun komme i tanke om en meget stram styring af ferieregnskabet. Hver eneste afholdte feriedag bliver registreret af den enkelte medarbejder i Payday, og efterfølgende godkendt af en afdelingsleder.

Når vi, i Payday, implementerer en ny kunde, så oplever vi meget ofte, at denne kundes medarbejdere har langt flere feriedage tilbage, end vi ser hos eksisterende kunder. Men året efter er der ikke noget, der adskiller netop den kunde fra Paydays øvrige kunder.

Vi betvivler derfor ikke rigtigheden af undersøgelsen. Der er ingen tvivl om, at ferieregnskaberne rundt omkring udviser store restsaldi. Men vi sætter spørgsmålstegn ved, om hvorvidt alle afholdte feriedage er blevet afskrevet på ferieregnskabet?